The manucript includes 37 miniatures-canon tables, portraits of the evangelists, titlepages, thematic miniatures.
The manuscript was restored and as a result the order of thematic miniatures was disrupted;f. 1r-the Baptism; f. 2r-the Nativity; f. 3v-4r-Eusebius' Letter to Carpianos; f. 5v- 13v-the Fall; f. 14r-Expulsion from Paradise; f. 15r-the Harrowing of Hell; f. 16r-Deesis; f. 67v-The Resurrection of Christ and the Holy Women; f. 71v-Matthew the Evangelist; f. 72r-titlepage; f. SOv-Mark the Evangelist; f. Sir-titlepage; f. 108r- The Transfiguration; f. 109r-Entry into Jerusalem; f. 127v-Luke the Evangelist; f. 128r-titlepage; f. 130v-the Annunciation; f. 136r-the Presentation; f. 140r-The Rise of Lazarus; f. 141r-The Crucifixion; f. 220v-John the Evangelist; f. 221r-titlepage; f. 235r-The Descent of the Holy Ghost; f. 239v-The Revelation of John; f. 253v-The Ascension; f. 279r- Dormition of the Virgin; f. 281v-St. Serge; f. 282r-St. Theodore; f. 283v-St Mercury; f. 284r-St. George.
The following is the probable sequence of miniatures: Creation of the Universe, The Fall, The Expulsion from Paradise, Constantine and Helen, Eusebius' Letter to Carpianos, Canon Tables, The Annunciation, the Nativity, the Presentation, the Baptism, the Transfiguration, Entry into Jerusalem, the Rise of Lazarus, the Resurrection of Christ and the Holy Women, the Harrowing of Hell, the Ascension, the Descent of the Holy Ghost, Deesis, Dormition of the Virgin, the Revelation of John, St Serge, St Mercury, St Theodore, St George.
перемещение:
Александрапол (Ленинакан): церковь Богородичная ( - 1924)
Alexandrapol (now Leninakan): church of Virgin
Ереван: Матенадаран (1924 )
Erevan: Matenadaran
техника:
миниатюра
miniature
автор:
Аноним из Сюника
Anonymous painter of Syuniq
история:
Syuniq is one of the provinces of historical Armenia.
Данная тема получила распространение в христианском искусстве с V века.
Сретение имеет множество иконографических вариантов.
В одном из них ключевым моментом является приятие Младенца св. Симеоном (что и изображено в данной миниатюре), в иных вариантах - сам процесс посвящения Младенца храму.
В первом случае действие происходит у входа в храм, а во втором - в самом храме, где важное значение приобретает алтарь.
This theme was applied in Christian art from the V century.
In Armenia it was celebrated on the 14th of February.
There are many iconographic versions of the Presentation.
In one of them the essence of the picture is the moment when Simeon takes Christ, the babe, in his arms, which is the subject of this particular miniature; while, in other versions, the sssence is the presentation to the temple.
In the first case, it takes place at the entrance to the temple; in the second, it takes place inside.
In the latter case, the altar acquires special significance.
Христианская каноническая литература чрезвычайно скудно освещает жизнь БР.
Повествование о ней прекращается с момента Вознесения Христа, о дальнейшей её жизни ничего не говорится.
Этот пробел восполняет апокрифическая литература, описывающая как детство, так и последние годы жизни БР.
На основании данных апокрифических источников были созданы различные иконографические варианты композиции Успения БР.
У Мовсеса Хоренаци, армянского историка V в., сохранился один из вариантов рассказа об Успении БР.
Он интересен не только своими индивидуальными особенностями, но и тем, что является единственным апокрифическим источником, чей автор известен.
Christian canonical literature tells very little about the Vigrin and that little ends whid the ascension of Christ.
Nothing is said about the later years of her life; this gap is filled by apocryphal literature which gives information on her childhood and the last years of her life.
That was also the basis for different iconographic versions of the Dormition of the Vigrin. Movses Khorenatsi' s History (V cent.) has preserved one version of the Dormition. It is interesting for its characteristic features and for it being the only apocryphal source whose author is known.