Богородица и Младенец {2801}
Virgin and Child
автор:
Беллини, Джованни
Giovanni Bellini
место:
Милан: пинакотека Брера
Milan: Pinacoteca di Brera
композиция:
This painting shows similarity to the famous Madonna of Meadow {2810}.
Altough the curtain (characteristic to the earlier period) returns to separate the holy group from the surrounding landscape, a new vision that takes account of Giorgione's innovations, and absorbs them, blends the natural elements with the human presence.

Исследования, провед`нные в связи с последней реставрацией в 1986, обнаружили, что в картине отсутствует подготовительный рисунок пейзажа. Это подтверждает, что если Беллини ещё ощущал необходимость в предварительном рисунке, чтобы написать фигуры, то был уже полностью уверен в своих возможностях изобразить природу и придать ей особую эмоциональную выразительность.

The analysis carried out on the occasion of the last restauration (1986) revealed the absence of a preparatory drawing in the landscape.
This confirms that, while for the figures Bellini still felt the need to lay out the image beforehand, by this time he had a full and total confidence in the manipulation and figurative arrangement of the landscape.

Поверх подготовки, выполненной очень тонкими слоями краски, он часто работал кончиками пальцев. Спустя полвека после начала своей деятельности Джованни не забыл привычку, унаследованную от своего отца Якопо, - делать зарисовки в записной книжке и изучать каждую деталь с натуры. И вот в картине появляются маленький гепард на античном постаменте, люди, занятые сельским трудом, животные. В итоге - хорошо построенный пейзаж, полный ясности и легкости.

Over the preparatory ground he proceeded with light strokes, on which he often intervened with his fingertips.
Even fifty years after the begining of his career Bellini has not abandoned the habit inherited from his father Jacopo of the sketch in a notebook and the single study from life.
Here, then, is a tiny cheetah on the classical memorial stone, farming activities and animals. The result is a transparent landscape with a light, ordered structure.

Хотя своей художественной концепцией он связан с кватроченто, тем не менее, свет играет в пейзаже столь существенную роль, что преображает его, направляя по пути тональной живописи. Единство композиции создается и благодаря разлитому в ней нежному и бледному свету утренней зари, символизирующей рождение новой эры.

Although, in this respect, it is certainly still linked to the Quattrocento, the light is now so much the essence of it that it transforms and directs it toward tonalism.
The organization of the image is quite unitary, also because it is bathed in a soft, gentle, auroral light that alludes to the dawn of a new era.
оформление:
1510.
Oil on wood.
1180х850.
предмет с изображением:
посвящённый предмет:
Virgin museum
Peter museum
Mycrossof
Valenik Рейтинг@Mail.ru