Иконостас храма св. Захарии {2785}
San Zaccaria Altarpiece
история:
Заказан в память Пьетро Каппелло.
Bellini's last phase is heralded with the Virgin and Child enthroned with SS Peter, Catherine, Lucia and Jerome of the church of San Zaccaria in Venice.

Как пишет Ридольфи (1648), эта картина, заказанная в память Пьетро Каппелло, издавна "считалась одним из самых прекрасных и изысканных произведений художника".

According to Ridolfi (1648) the altarpiece, commissioned in memory of Pietro Cappello, was already in its own time "considered one of the most beautiful and refined works of the master".

К тому времени Джованни уже достиг старости - ему было около 75 лет. Однако его исключительная способность к творческому обновлению, определявшаяся глубоко осознанным пониманием пути эволюции искусства, ни на мгновение не угасала и не ослабевала. Соприкоснувшись с живописными открытиями Джорджоне, он усвоил их, заставив совершенно органично служить выразительным возможностям собственного изобразительного языка. Композиционное построение и архитектоника картины существенно не отличаются от алтаря Сан Джоббе: апсида, словно ниша, вобравшая в себя группу Мадонны с Младенцем на троне и святых, расположенных по сторонам от нее. Следовательно, и здесь картина, с пространственной точки зрения, становится продолжением алтаря, в котором она находится. В то же время фрагменты пейзажа по краям композиции, в соответствии с приёмом, заимствованным у Альвизе Виварини, применившим его в ныне разрушенном алтарном образе Баттути из Беллуно, вносят в нее свет, обволакивающий и словно растворяющий формы. Тональный колорит создает новую гармонию широких планов и смягченных пластических форм, ощущение теплоты атмосферы.

Bellini was now an old man of about seventy-five. Yet his astounding ability to change, arising from a conscious understanding of the evolution of art, does not appear to have dimmed for a moment.
Confronted by the first achievements of Giorgione, he assimilated and adapted them to his own artistic expressivity with total coherence.
In his turn Giorgione must have contemplated this elaboration the old Bellini was making of his inventions, and kept it in mind in the frescoes of the Fondaco dei Tedeschi of some years later.

Giovanni Bellini painted many works in his lifetime, however this altarpiece may be perhaps one of his best examples of his work. The altarpiece incorporates Bellini's skill in landscape, architecture, and his ability to create realistic figures without diminishing their religious aura. The colors of the altarpiece possess a dreamlike quality that enhances the richness and importance of each figure. Every detail from the shadows beneath each figures eyes to the large architectural embellishments have been paid specific attention. One can almost feel the carvings of the decorative molding in the wood. Bellinin is noted for his treatment of light and illumination. The figures appear to be glowing and it is as if the viewer can feel the light as it radiates from the painting. The entire central narrative is centered within an elaborate Romanesque arch and a glimpse of the splendor of nature can be seen. (Bellinin was noted for his skill in painting landscapes.) Perhaps this was done in order to pay homage to the baby Jesus' father the creator of all things good. This altarpiece has withstood the test of time and remains today in the tiny church of San Zaccaria nestled in Venice for the world to see the marvelous talent of Giovanni Bellini.

автор:
Беллини, Джованни
Giovanni Bellini
место:
Венеция: храм св. Захарии
Venice: church of San Zaccaria
композиция:
Богородица и Младенец на троне с ангелом и святыми
Virgin and Child enthroned with angel and saints
оформление:
1505.
Oil on wood, transferred to canvas.
2730х4020 или 2350х5000.
Подписано и датировано на подножье трона.
предмет с изображением:
посвящённый предмет:
Virgin museum
Peter museum
Mycrossof
Valenik Рейтинг@Mail.ru