Belonging to an important family of the Venetian aristocracy, Agostino, a unique case in the history of the Republic, had succeeded his elder brother Marco to the dogate,
although the death of the latter, following a furious public argument between the two brothers over political differences, was seen by many as his responsibility.
Желая показать, что он по праву является наследником и верным продолжателем дела брата, Агостино, особенно в первые годы своего правления, дал ряд крупных заказов на художественные работы общественного характера (Лестница гигантов, заказанная Марко и Пьетро Ломбарде, Часовая башня Мауро Кодуччи, завершение Палаццо Дожей строительством крыла, выходящего к Рио) с тем, чтобы подчеркнуть величие и могущество Венеции, что было созвучно политическим идеям Марко, которые Агостино сделал своими собственными.
To demonstrate that he was the heir and loyal continuer of his brother's actions, in the first years of his office especially he had promoted a series of public artistic commissions
(the Scala dei Giganti, entrusted to Marco and Pietro Lombardo, the Torre dell'Orologio of Mauro Codussi, the completion of the Ducal Palace with the building of the wing towards the Rio),
aimed at a stately and hegemonic image of Venice, consonant with the political ideas which had been Marco's and which he had made his own.
Одновременно - в сфере своей частной жизни - он занимался возведением величественной гробницы для себя и своего брата в церкви Санта Мария делла Карита, заказал Джентиле Беллини официальный портрет Марко для серии портретов дожей в зале Большого Совета (он был написан между 1486 и 1487 годами) и, наконец, поручил Джованни, в знак искупления своего морального долга, исполнение "большого алтарного образа", который поместил на почетном месте в главном салоне семейного дворца.
At the same time, in a private context, he was engaged in the erection of a grand funerary monument in Santa Maria della Carita for himself and his brother,
commissioned Gentile Bellini with the official portrait of Marco for the series in the room of the Maggior Consiglio (a portrait that was executed between 1486 and 1487),
and entrusted Giovanni Bellini with the task of painting a "pala granda" (large altarpiece), as a token of expiation for his moral debt, which he placed in the most prominent position of the main hall in the family palace.
Агостино, чьё правление было непоследовательным и получило противоречивую оценку, умер в 1501, оставив картину женскому монастырю Санта Мария дельи Анджели в Мурано, поскольку "изображение Мадонны с ангелами очень подходит главному алтарю монастырской церкви".
Он добавлял: "И чтобы ни наши зятья, ни наши дочери (у Агостино было пять дочерей, а его единственный сын умер раньше него), ни наши внуки не могли бы её поместить ни в нашем большом доме, ни в каком-либо другом месте, а только на главном алтаре этого благочестивейшего монастыря".
Картина, однако, была вскоре перенесена оттуда, чтобы уступить место Благовещению, заказанному Тициану.
Dying in 1501, after a much-debated and variously evaluated dogate, Agostino left the canvas to the women's monastery of Santa Maria degli Angeli at Murano
"because that figure of our Lady with angels is well suited to being placed above the high altar of her church...".
And he added, "... And that neither our sons-in-law nor our daughters
(Agostino had had five children, but the only son had died before him), nor our grand-children may put it in our great house, nor in any place other than above the high altar of that very pious monastery".
Nonetheless, the canvas was soon moved to make space for an Annunciation commissioned to Titian.