Великая панагия Ярославская, или Оранта Ярославская {1967}
Virgin the Great Panagia of Yaroslavl, or Virgin the Oranta of Yaroslavl
автор:
Алипий Печерский
Alipy Pechersky
история:
Изображение Богоматерь в типе Оранты, то есть молящейся , представленной в полный рост с поднятыми до уровня лица руками, известно с древнехристианских времён. Её иконография восходит к иконе во Влахеонском храме в Константинополе.
Великая панагия значит Всесвятая.
В 1919 икона обнаружена экспедицией ЦГРМ в кладовой Спасского монастыря.
Icon was found at the Spassky monastery in Yaroslavl.
This image of the All-Holy Virgin in Orans pose, with hands reaching upwards, replicates the common iconographical type of the Virgin found in many Eastern Orthodox churches in the apse of the sanctuary, where it symbolically relates to her position as an intercessor between people and Christ.
The Kiev Panagia is a splendid example of monumental composition characteristic of the early period of Russian icon painting.
The icon is strongly influenced by the Byzantine art of the period, particularly in the solemn and static posture, in the folds of the garments, and in the pensive look on the Virgin's face.
Все исследователи отмечают преемственность стиля иконы от киевских мозаик.
It is possible that this icon was inspired by a mosaic {3459}.
перемещение:
Ярославль: монастырь Спасский ( - )
Yaroslavl: monastery of Saviour ЦГРМ (1919 - 1930)

Москва: ГТГ (1930 )

Moscow: Tretyakov gallery
композиция:
Знамение
Virgin of the Sign Архангелы Михаил и Гавриил
Archangels Michael and Gabriel
оформление:
~1115. Ярославль.
Доска. Паволока, левкас, яичная темпера.
Egg tempera on canvas and gesso ground.
Kiev School.
На фоне видны следы древних надписей.
Сохранность иконы хорошая.
В 1925...29 раскрыта в ЦГРМ И.И.Сусловым, Г.О.Чириковым и В.О.Кириковым.
№12796.
предмет с изображением:
посвящённый предмет:
Virgin museum
Peter museum
Mycrossof
Valenik Рейтинг@Mail.ru