Великая панагия Ярославская, или Оранта Ярославская {1967} Virgin the Great Panagia of Yaroslavl, or Virgin the Oranta of Yaroslavl
автор:
Алипий Печерский
Alipy Pechersky
история:
Изображение Богоматерь в типе Оранты, то есть молящейся , представленной в полный рост с поднятыми до уровня лица руками, известно с древнехристианских времён. Её иконография восходит к иконе во Влахеонском храме в Константинополе.
Великая панагия значит Всесвятая.
В 1919 икона обнаружена экспедицией ЦГРМ в кладовой Спасского монастыря.
Icon was found at the Spassky monastery in Yaroslavl.
This image of the All-Holy Virgin in Orans pose, with hands reaching upwards, replicates the common iconographical type of the Virgin found in many Eastern Orthodox churches in the apse of the sanctuary,
where it symbolically relates to her position as an intercessor between people and Christ.
The Kiev Panagia is a splendid example of monumental composition characteristic of the early period of Russian icon painting.
The icon is strongly influenced by the Byzantine art of the period, particularly in the solemn and static posture, in the folds of the garments, and in the pensive look on the Virgin's face.
Все исследователи отмечают преемственность стиля иконы от киевских мозаик.
It is possible that this icon was inspired by a mosaic {3459}.
перемещение:
Ярославль: монастырь Спасский ( - )
Yaroslavl: monastery of Saviour
перемещение:
собор Спасо-Преображенский ( - )
cathedral of Transfiguration
кладовая ( - 1919)
ЦГРМ (1919 - 1930)
Москва: ГТГ (1930 )
Moscow: Tretyakov gallery
композиция:
Знамение
Virgin of the Sign
композиция:
Богородица представлена в рост с молитвенно поднятыми руками.
На золотом фоне на красном овальном орнаментированном подножье возвышается могучая, спокойная фигура Богородица в тёмно-зелёном одеянии с золотыми пробелами крупных складок, в пурпурном мафории, украшенном жемчужными запонами.
Лик Богородица спокоен и сосредоточен.
Розовый тон лица сообщает ему мягкость и нежность.
На груди Богоматери помещен медальон с изображением Христа Эммануила - в этом жива византийская схема.
Но чёткая форма медальона нарушена очертаниями раскрытых рук юного Христа, слегка подавшегося вперед; более свободный жест заменил каноническое благословение.
Колорит иконы построен на контрасте столь любимых ярославцами тонов: темно-зеленого, пурпурно-коричневого и золотого.
The composition is extremely balanced, almost symmetrical.
Christ is shown in a roundel around the Virgin's chest to indicate symbolically that He is in Her womb: "Behold, a virgin shall conceive, and bear a son, and shall call his name Immanuel" (KJV, Isaiah 7:14).
Notice how the hands of Christ Emmanuel, stretched out in blessing, connect to the hands of the Virgin.
The roundels with the archangels, the halo of the Virgin, and the roundel containing the image of Christ form a triangle,
and this triangular shape, "framed" by the position of the Virgin's hands and a particularly deep crease in the folds of her garment, pushes the Virgin's body down and anchors it firmly to the decorative red ground.
The mantle falls down at an angle which counteracts the downward push of the triangle and balances the composition. The folds of the drapery define Her body, but they seem to disconnect Her from Her feet.
The gold background helps to accentuate the red of the ground and the browns and blues of the cloak. [K.T. and A.B.]
предмет с изображением:
иллюстрация
{2145 c. 41} - глава БР
{2233 №2} - лик БР
Архангелы Михаил и Гавриил
Archangels Michael and Gabriel
композиция:
Изображения архангелов поясные в круглых клеймах в углах вверху. Они в крещатых омофорах с державами в руках.
Красочная парча одежды сама излучает тёплый свет, его блики ложатся на розовые щёки.
On either side of the Virgin's head are two archangels who seem to be looking over Her and perhaps expressing astonishment at the great miracle of Christ's birth.
предмет с изображением:
иллюстрация
{2145 c. 42, 43}
{2233 №1}
оформление:
~1115. Ярославль.
Доска.
оформление:
Доска липовая из трёх частей.
От набивных шпонок на обороте сохранились отверстия для деревянных гвоздей.
Поздние шпонки - встречные, врезные.
Board, inset counter splines of later date.
1200х1940.
Паволока, левкас, яичная темпера.
Egg tempera on canvas and gesso ground.
Kiev School.
На фоне видны следы древних надписей.
Сохранность иконы хорошая.
В 1925...29 раскрыта в ЦГРМ И.И.Сусловым, Г.О.Чириковым и В.О.Кириковым.